Las Palmas

Vädret på Kanarieöarna är ovanligt varmt i år påstår de båtboende svenskar som vi pratat med i Las Palmas. Troligtvis beror detta på att vindarna har blåst osedvanligt mycket från sydost med ökensand från Sahara på köpet. Calima kallas det och för folk med astma kan det vara jobbigt men åtminstone Micke och jag njuter av de varma vindarna.

Calima över Las Palmas

Det rådde calima när barnbarnet Fröja kom på besök på sportlovet. Nu skulle det inhandlas baddräkt och solglasögon i rödaste rappet och det kan man ju förstå när termometern visade på trettionio grader i solen. Redan dagen efter var dock vädret mer normalt och så höll det i sig hela veckan hon var hos oss, lite regn, lite moln men en del sol också och sådär 18-20 grader.

Inte badväder men baddräktsväder i solen

När vi inte var ute och gick eller på andra utfärder så var det yatzy och UNO som gällde för hela slanten. Jag vet inte hur många omgångar vi spelade allt som allt men efter ett par dagar började vi föra protokoll över vinnarna och då vann Micke med arton rundor mot sjutton var för Fröja och mig…

Ett, två, tre… Vilken spelhåla ombord på Eos!
Fröja, inte så nära kanten! Vandring runt Bandamakratern

En vecka går fort och så for Fröja hem igen till kalla Sverige.

På Kanarieöarna har vi faktiskt lite nytta av att vi nått den aktningsvärda ålder som innebär att vi är 65 år fyllda. Vi har köpt busskort som gäller på hela ön. Vi fyllde kortet med 100 euro var och så får vi åka buss för 160 euro! Ingen dålig deal! På Aqualandet i söder kom vi in med 40 procents rabatt! Så nu är vi lite glada att vi är så gamla.

Inte trodde de väl att vi gamlingar skulle åka så mycket. Men har man ett barnbarn med så gäller det att ligga i

Med så mycket pengar på busskortet gäller det att åka buss. Nu behöver kondisen och benstyrkan arbetas upp! Vi har varit på marknaden i Teror och kombinerade resan med en vandring upp i bergen.

Vackra Teror väl värd ett besök.

Idag åkte vi till Firgas och fick en njutningsfull tur upp och ner i ravinerna. Knäna höll nästan hela rundan…

Gott med elvakaffe efter upp och nerförd i ravinen
Inget smakar så gott som apelsiner som man kan plocka själv från ett träd!
Otroligt vackert men mycket upp och ner

Så mycket segling blir det inte här på Kanarieöarna. Mindre kanske än vi trodde. Det är lätt att fastna vid bryggkanten. Trevliga båtgrannar och ett lätt liv att leva. Men hamnen renoverar vissa bryggor så seglare har blivit utkörda till ankringen. Vår brygga är säker för tillfället. Det går dessutom rykten att småbåtshamnen ska tas över av privat aktör. Då lär priserna stiga. Tiden får utvisa vad som händer. Långliggarna i hamnen verkar inte oroa sig i alla fall.

Las Palmas småbåtshamn. Blir det någon förändring tro?
Slutligen vill vi visa vår fina ”Britakanna” som gör det fullt drickbara men något klorsmakande kranvattnet till ett riktigt gott vatten! Om någon undrar vad det är som står bakom kannan så är det förstås inte bara vatten som dricks på Eos..

2 reaktioner på ”Las Palmas

1. Hej Ann-Marie! Hoppas att ni har det bra i er båt. Nu är det 50 år sen vi tog realen. Vi ska försöka fixa en klassträff. Vi vill bara ha din emailsdress som vi kan lägga in i en grupp. Har mailat dig på en adress men det gick inte fram. Hör av dig! Kram Lina

2. Hej Ann-Marie!
    Nu är det faktiskt 50 år sen vi tog realen. Skulle vara trevligt att träffas eller hur?
    Vi ska ses lördag den 11 maj runt middagstid med tanke på att många kanske har en bit att köra.
    Vi håller på att undersöka var vi ska träffas så vi återkommer så fort det är klart. Det blir nära Laholm.
    Så boka dagen om du är sugen på detta!