Las Palmas igen

Så har både jul och nyår hunnit passera. Idag är det trettondagen och imorgon är det vardag igen. I Sverige alltså. På Kanarieöarna är måndagen den sjunde i år en ledig dag. Varför då undrar ni kanske och det gjorde vi också så jag ”googlade” på det. När helg inträffar på en söndag så blir måndagen en ledig dag. Så bra har man det alltså på dessa breddgrader.

Igår var det trettonafton och då var det stor parad genom Las Palmas. De tre vice männen skulle tåga genom staden och kasta ut godis till alla. Det kunde vi ju inte missa så vi var sex förväntansfulla seglare som sällade oss till alla spanjorer längs gatan. Några vice män såg vi aldrig utan snarare ett karnevalståg med utsmyckade vagnar och utklädda människor, konfetti som yrde i luften och en hel del karameller också om man höll sig framme.

Godis och utklädda människor

Julen förflöt föga traditionsenligt för oss. Vi fick inte ens korkat upp glöggflaskan som vi köpte på IKEA och ansjovisen ligger fortfarande kvar i kylskåpet. Men vi fick trevligt besök när Mathias, Sofia och deras barn Einar och Gunnar flyttade in hos oss på julafton.

Trångt ombord

Sammanfattningsvis kan vi väl säga att det blev en vecka med bad (för vissa varmblodiga besökare), trevliga utflykter, grillning på akterdäck, sundowners och många yatzyrundor. Det var lite knöligt att förflytta sig i båten när alla var ombord och väldigt rörigt med alla pinaler men som sagt finns det hjärterum finns det stjärterum…

Vi besökte vattenlandet
Vandring runt en krater
Utsikt ner i kratern

Vi stannade bara två nätter i Pasito Blanco. Vi var tvungna att segla tillbaka till Las Palmas innan vindarna vände och blev nordostliga igen. Så redan på annandagen var vi tillbaka i Las Palmas. Tillbaka till brygga T bredvid vännerna på Too-Ticki. Vi gillar verkligen Las Palmas både pga alla trevliga seglare vi möter men också för vi gillar staden. Dock har vi ingen bra plats i hamnen. På nyårsafton började det blåsa igen från sydost och vågorna gick in och satte Eos i gungning. Tur att våra besökare hade hunnit få sjöben så de slapp sjösjukan!

Vilka sandslott!

Nu är gästerna tillbaka till kalla Norden och ordningen är återställd på Eos. Men allt är inte lugn och frid för det. I morse hade våra granntjejers cyklar blivit stulna från bryggan. Vi var lika upprörde som dem och förfasade oss över fräckheten att någon hade tagit cyklarna fastän det var ljusan dag… Men det blåste en hel del och bryggan gick lite i vågor när vinden tog i. Det var kanske inga fräcka tjuvar utan helt enkelt att cyklarna blåst i vattnet? In i båten och leta upp alla dykargrejor och så gjorde Micke dagens goda gärning och hoppade i vattnet. Elva meter djupt. När han närmade sig botten kunde han mycket riktigt konstatera att där låg tjejernas cyklar. Han knöt ett rep om dem och så kunde cyklarna lyftas upp!

Idag blev det napp på kroken!

Fortfarande är det båtar som avseglar mot Karibien. I morgon ska vi vinka av ungdomarna på Hakuna Matata som vi har umgåtts med en hel del! Vi önskar dem all välgång på färden och hoppas vi ses någon gång igen!

En reaktion på ”Las Palmas igen

1. God fortsättning på vistelsen i Las Palmas! Alltid lika trevligt att läsa era (Ann-Maris) skildringar från seglarlivet. Fina foton också. Gamla delen av LP är fin men det är absolut hopplöst att parkera så vi har tyvärr inte kunnat se så mycket av stan (bodde någonstans på sydsidan av ön ett par veckor för fyra år sedan). Till hösten blir det 20 år sedan vi besökte GC med båt, den vanliga rutten Graciosa, Lanzarote, Teneriffe, Pasito Blanco och sedan avfärd västerut. Tiden går och det var helt klart bättre då.