Tillbaka i Lagos, Portugal

Så är vi åter i Lagos i Portugal. Tillbaka till Eos och båtlivet. Numera är vi ju faktiskt husägare i Sverige också eller i varje fall kolonistugeägare i utkanten av Malmö. Så vi har lämnat sommarens landliv och påtande i jorden mot ett liv vid och på havet på en lite sydligare latitud. Låter väl som en bra kombination? Halva året med svensk sommar i vår egen lilla gröna idyll. Och halva året seglande på Kanarieöarna med gamla Eos.

Utsikt från sittbrunnen med Eos på land

Det blev några extradagar på land den här gången. Micke slet med att få bort gammal bottenfärg eftersom den släppt på några ställen. Vi inser att vi nog får ha hjälp till nästa år att skrapa bort all gammal färg som ligger i lager på lager. Någon som har tips på något bra varv på Kanarieöarna som kan hjälpa oss med det?

Som kanske någon minns hade vi en hel del problem i Karibien med läckage från propellergenomföringen. På land kunde Micke konstatera att det var ett rejält glapp i cutlesslagret dessutom. Lite märkligt med tanke på att det bara var två år sedan lagret byttes på Curacao. Normalt sett håller dessa lager i många, många år.

Här syns propellern och anoden och det viktiga cutlesslagret syns inte men finns just där propelleraxeln går in i båten.

Det är svårt att byta lagret på Eos eftersom propelleraxeln inte kan tas bort. Det blev mycket diskussioner mellan den portugisisktalande mekanikern och den icke portugisisktalande Micke om hur det hela skulle gå till. Micke hade ju varit med och sett hur de gjorde på Curacao. Som tur är infann sig en engelskspråkig medhjälpare och efter lite om och men skars en bit plast bort ur Eos och cutlesslagret kunde bankas ut. Nytt lager på plats och skadan plastades igen.

På väg ner i vattnet!

Frid och fröjd eller? Frågan återstod ju; varför blir lagren förstörda? Vi är väldigt nöjda med personalen på Sopromar. De inte bara gjorde sitt arbete, de kom också och kollade i efterhand och gav lite goda tips och råd. Vi fick reda på att man skulle lämna ett rejält utrymme till cutlesslagret på utsidan och inte ha för tätt med anoder intill. Micke fick vackert plocka bort en av sina nyss ditsatta anoder… Kylningen är viktig! Långliggande i varma vatten med beväxning som följd kan också vara en anledning till att kylningen inte fungerar. Det känns som om vi fått svar på vår fråga. För säkerhets skull bad vi dock om en kontroll av att propelleraxeln är rätt centrerad när Eos väl hamnade i vattnet. Och det var inget som helst fel på det.

Promenad i gamla stan

Nu ligger vi i Lagos marina. Regnet öser ner. Ja, ni läser rätt. Och detta ska vara den solsäkra Algarvekusten? I Sverige läser vi att ni har brittsommarvärme… Vi missunnar er dock inte det. I morgon har vi säkert sol igen. Vi har en liten dust av resterna av orkanen Leslie som snällt nog missade vår del av Portugal och som bara gett oss lite småregn. Det blir nog en vecka till här för vindarna är inte riktigt på vår sida när det gäller segling ner till Kanarieöarna.

Det såg illa ut ett tag men så drog Leslie längre norrut

Om fem veckor måste vi dock vara på Lanzarote. Vi får barn och barnbarn på besök i Puerto del Carmen. Vi har lagt många, många timmar på att söka marinaplats där. Vi tror att vi till sist lyckades. Gång på gång skickade vi in ett formulär till Puertoscanarios och lika ofta kom ett svar tillbaka att något fattades. Mailkontakten var däremellan frekvent då vi skrev en fråga på engelska och fick tillbaka ett svar på spanska. Plötsligt var vi ändå godkända.

Är vi klara nu???

Så nu har vi alltså ansökt men hur vi ska få reda på om vi dessutom får en plats, det har vi ingen aning om.

Annonser

En reaktion på ”Tillbaka i Lagos, Portugal

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s