Deshaies 2, Guadeloupe

Nu närmar sig resan tillbaka över Atlanten. Det blir en hel del snack seglare emellan om varifrån man avseglar och hur man tänker kring väderförhållandena på denna sträckan. Första målet för nästan alla är Azorerna och dit är det 2400 sjömil, om man kan segla närmsta vägen alltså och det kan man sällan. Lite spännande och lite pirrigt men det ska också bli roligt!

Häromdagen kom lilla Alma inseglande med Jonas ombord, numera världsomseglare med bravur! Vad sägs om att runda Goda Hopsudden med en 27 fotsbåt och göra 210 sjömil på ett dygn! Vi träffades första gången på Kap Verde och sedan många gånger i Karibien 2015-16. Riktigt, riktigt roligt att träffas igen!

Grattis Jonas!

Vi är tillbaka på Guadeloupe efter en liten segelrunda till St Kitts och Nevis. Det är en liten önation som lyckades klara sig bra undan orkanerna som drog förbi förra hösten. Enligt internet lever ön helt på vad turismen kan inbringa. Kanske tur det inte bor så många där?

Vi seglade först till Antigua, tjuvankrade en natt, och sedan vidare nästa dag till St Kitts.

Massor av tång i havet! Det får väl bli tångsoppa idag då…
En val på besök!

Vi blev rätt paffa när vi såg att det låg fyra stycken stora kryssningsfartyg utanför den lilla staden Basse Terre! Som vanligt var det samma ruljans med klädes- och souvenirbutiker där turisterna gick iland. Det ser precis likadant ut överallt i Karibien dit kryssningsfartygen går, vi har lite svårt att se charmen i det hela. Det tog lite tid med inklareringen eftersom tullaren var på vift men vi hade tillåtelse att vandra runt i staden medan vi väntade.

Bland kryssningsturister
Minne från kolonialtiden

De få dagar vi stannande på St Kitts låg vi för ankar utanför en vacker och väl skyddad strand. Men det blev taxi när vi skulle ta oss in till huvudorten, för några bussar som gick ut till sydsidan av ön fanns inte. Vi hade tur och fick kontakt med taxikillen Danny som körde oss fram och tillbaka för en lägre taxa än någon annan erbjöd och detta helt utan att vi försökte pruta. Överhuvudtaget var folk väldigt serviceminded och vänliga som om de gått charmkurs allihopa.

Ankarviken på St Kitts

Vi fortsatte seglingen till den andra ön, Nevis, och klarerade ut från öriket därifrån. Vi blev mer förtjusta i den lilla staden Charlestown på Nevis,men så låg det heller inga kryssningsfartyg där. Det kom en apa springande över gatan när vi gick en runda. Apor har vi inte sett någon annan stans på öarna i Karibien men de finns på Nevis av någon anledning.

Här besökte vi tullen, immigrationen och hamnmyndigheten vid utklareringen på Nevis
Både St Kitts oc Nevis är väldigt karga öar. Under kolonialtiden odlades sockerrör och nu nästan inget. Hur såg det ut innan Colombus?

Deshaies på Guadeloupe har en ankarvik dit i stort sett alla seglare går som ska vidare norrut eller västerut. Det innebär en stor omsättning på båtar varenda dag. Så här i slutet av seglingssäsongen är passadvindarna inte så starka längre vilket innebär att vi ibland har sjöbris med västvindar eller svaga, oregelbundna vindar. Det är inte lättankrat här vissa tider på dygnet det medger vi gärna. Men varje dag sker kollisioner mellan båtar! Framförallt är det båtarna som ligger på boj som råkar illa ut. För det kommer alltid någon (oftast en fransman…) som ska längst in i viken där bojarna finns och slänger ankaret på de mest olämpliga ställen.

Krock i ankarviken!
Roligare att titta på de söta sköldpaddorna omkring oss!

Vi får se vart vi går härnäst. Numera vågar vi inte ens gissa var vi kommer att avsegla ifrån. Men imorgon ska vi bli hämtade av Svetlana och Ramy från Sverige. Vi ska följa med dem på äventyr och åka ziplining mellan trädtopparna! Det ska bli kul!

En reaktion på ”Deshaies 2, Guadeloupe

1. Det skulle inte förvåna mig om vi råkar på varandra någonstans från Biscaya på hemvägen? Jag sticker om några dagar till Melilla där båten är, ska byta Furlex och lite smårep en vecka och sen börjar jag stäva norröver. Viktoria hoppar på 1 maj och därefter bromsar jag upp farten så ni hinner nog ikapp.
    PS: Vi låg på andra sidan i timglaset av Guadeloupe på norra sidan. Baie.Mahault, egen vik, polisen skjutsade oss till huvudstaden i radiobil osv. Otroligt vänliga! 🙂