Bequia, St Vincent och Grenadinerna

Första anhalten efter att vi lämnat Grenada blev Union Island i St Vincent och Grenadinerna. Det var bara några få timmars segling innan vi kunde släppa i ankaret i Chatham bay på västra sidan av ön. Vi stannade bara en natt och huvudsakliga anledningen var att vi ville klarera in till landet.

För två år sedan hade man infört ett system med in- och utklareringar över nätet och vi trodde i vår enfald att systemet var än mer utvecklat nu men istället är det i stort sett nedlagt. Så åter gäller det att fylla i papper med karbonpapper emellan. In och ut samma frågor och ingen som bryr sig vad man skriver.

Hur många liter vin ska jag skriva att vi har Micke?

Vi såg också fram emot en lång och härlig promenad över hela Union Island eftersom vi ankrade på precis motsatt sida av ön jämfört med flygplatsen där myndigheterna höll till.

Ända längst bort ska vi…

Det tog oss tre och en halv timme backe upp och ner och i gassande sol. Ibland vet vi inte vårt eget bästa. Vi var helt slut och jättehungriga när vi kom tillbaka till vår bukt.

Vilken tur att det låg en restaurang nere vi stranden. Där tog vi oss en välförtjänt och mycket god lunch

Dagen efter seglade vi till Bequia. En härlig segling i dikt bidevind. Det är bara det att då lutar båten väldigt mycket och det är lite obekvämt att göra något i kabyssen. Men vi ville ha fisk och fisk fick vi. Först fick vi en lite barracuda. Inte favoritfisken kanske men den fick duga och jag filéade den fint i vårt lutande kök medan jag halkade kring i min egen svett. Men vi fortsatte att fiska och så nappade det förstås samtidigt på båda spöna. Micke drog upp två fina tonfiskar alldeles själv och med visst besvär eftersom de trasslade in sig i varandra. Jag styrde i den hårda vinden och kunde inte hjälpa till ett dugg. Ännu mer svett stänkte men vi fick god fisk i många dagar!

Heja! Äntligen dags för tonfisk!

Julen närmar sig och seglare kommer till Bequia för att fira jul här. Det var egentligen vår tanke också. Det finns till och med en svensk här som har en restaurang och han ordnar svenskt julbord på julafton. Det är med stor tvekan vi har bestämt oss för att segla vidare. Vi måste ta oss till Martinique eftersom vi är bjudna på 50-årskalas där efter nyår och med de prognoserna som vädergubbarna spår vågar vi inte chansa och vänta.

Många båtar i Bequia

Vi har träffat flera svenskar här, några har just seglat över Atlanten och andra har varit i Karibien längre. Det är roligt att träffas och utbyta erfarenheter. Vi har också förnyat litteraturen i ”biblioteket” som var i stort behov av lite byte av böcker.

En dag tog vi färjan över till Kingston på St Vincent bara som en utflykt

För övrigt har vi vandrat runt på ön och i Port Elisabeth och snorklat lite grann. En dag var en svart liten korallfisk väldigt närgången mot Micke. Micke fick till och med slå till den för att den var så envis. När jag kom ner i vattnet bet den mig i tån!!! Han tyckte helt klart att vattnet var hans gebit och att vi inte hade där att göra. Men vi har aldrig varit med om något liknande…

Någon julgran har vi inte hittat så det får bli en julblomma

Avslutningsvis vill vi önska alla våra läsare i riktigt God Jul och Gott Nytt År!

3 reaktioner på ”Bequia, St Vincent och Grenadinerna

1. God Jul och Gott Nytt år! Det låter härligt med värme och sol. I år ska vi fira jul i Branäs med barn och barnbarn.
    Stor Kram Eva-Britt och KG

2. Vi har nu kommit över till Karibien och ska hämta upp lite besättning på st Vincent innan vi går söderöver för att besöka några öar. Skulle vara trevligt att mötas upp om ni har möjlighet.