Port Antonio, Jamaica

Sitter under soltaket, som just för ögonblicket tjänstgör som regntak, i Port Antonio på Jamaica och undrar när det ska sluta regna. Alla flaskor är fyllda med nytt vatten och jag har tvättat upp våra smutsiga kläder. Men hur kläderna ska kunna torka undrar vi när vi tittar upp på den blygrå himlen. Vi ligger dessutom i marina och kan köpa vårt vatten utan att bli ruinerade så det där med att samla vatten är mer en sport än av nöden tvingande.

Nyhetens behag efter torra Aruba

Vi kom till Jamaica i måndags efter en fyra dygns segling hit. De första dygnen kunde vi beskåda regnmolnen omkring oss och åskan långt i fjärran utan att en droppe föll på oss och vi gjorde mestadels god fart med ett rev i storen och mer eller mindre genua ute.

Fripassagerare

Sista dygnet började med stiltje så vi fick gå för motor under några timmar. Då lyckades vi få napp, en stor och fin skip jack tuna! Tyvärr hann vi inte bärga det andra draget förrän vi hade en tonfisk på den också. Men utan frys var det fullt tillräckligt med en fisk och vi fick offra den andre stackaren åt havet igen.

Jippie, nu blir det tonfisk i dagarna fyra!

Vädret på havet kan ändra sig snabbt. Vi befann oss mellan Jamaica och Haiti och hade en natts segling kvar. Mörkret höll på att falla, middagen var just färdig att ätas. Då kom vinden! Upp med storen, fortfarande med ett rev, ut med halva genuan. Genast märkte vi att det var för mycket segelyta med vinden rakt i sidan. Micke fick säkra sig och ge sig upp på däck för att bottenreva storen. Det kan vara trixigt att reva under bra förhållanden men på en gungig båt medan sjön vräker in över båten är det riktigt besvärligt. Nåväl, storen blev revad och sedan revade vi faktiskt genuan också till ett litet frimärke. Eos seglade ändå på i 6-7 knop och Zigge, vårt älskade vindroder, styrde som en gud. Därefter åt vi kall stekt tonfisk med potatismos och lök. Vi blev i alla fall mätta…

Vinden mojnade successivt under natten och vi seglade in till ett soligt och vackert Port Antonio redan på förmiddagen.

Här är det inte trångt i marinan

Marinapersonalen kom med 13 papper som vi skulle börja med att fylla i. För nu var det förstås inklarering som gällde och innan den var klar fick vi inte lämna båten. Först kom två personer från ”Health and Quarantine” sedan två från tullen följd av två personer från immigrationen. De fick papperna vi fyllt i samt fyllde i en egen radda papper själva. Jösses vad man känner sig viktig, när så mycket papper behöver skrivas om oss! Lite senare kom två personer från polismyndigheten i full uniform som också skulle skriva papper och sedan två personer från kustbevakningen likaledes i full utrustning som ville beskåda våra nödraketer och kontrollera att vi inte hade vapen ombord. Stackars människor att behöva ha så mycket kläder på sig en varm dag! Sedan frågade vi lite försynt: Kommer det fler myndigheter? Nej, nu var vi inklarerade och färdiga. Inget av maten hade beslagtagits och vi kunde pusta ut…

Det är ingen storstad vi kommit till precis

Nu är vi alltså i reggaeland där rastafarin kommer ifrån och Bob Marley är född. Port Antonio är bara en liten stad och marinapersonalen har försäkrat oss om att vi inte behöver oroa oss över kriminalitet. Det känns bra och vi har travat fram och tillbaka i omgivningarna. Samhället sprudlar av liv, bilar, människor, affärsverksamhet…

Hundratals små, små supermarkets där sortimentet är fruktansvärt magert. Hyllorna är välfyllda av läsk, konservburkar och skräpmat. Dyrt är det också och plötsligt kanske inte maten på öarna vi nyss besökt var så väldigt dyr. Allt är relativt. Två saker ska vi handla här som faktiskt är riktigt billigt; kokospulver och coca cola. Det sistnämnda kan nog vara en tillgång på Kuba dit vi snart ska segla. För övrigt behöver vi mest frukt och grönt och det finns det gott om på marknaden. Underbart goda och söta mangos, papayor och ananas. Vi njuter!

Den söta försäljerskan var blyg och ville inte vara med

Vi har varit på utflykt upp i bergen och åkt på bambuflotte ner till havet. Bedårande vackert men kanske inte så häftigt som vi hade tänkt oss.

Flotten hämtas fram. Vi ska sitta därbak på soffan

Lite forsade det och en gång fastnade vi på en sten i forsen

Middag ute på min födelsedag. Det blev inte den flottaste restaurangen men jag fick smaka på en typisk jamaicansk maträtt; jerk chicken och stekta matbananer. Sedan gick vi hem och tog ett glas ingefärsvin, som är det godaste jag kan tänka mig. Varför tillverkas det bara på Jamaica?

Vi slapp i alla fall laga maten

Nu blir vi kvar här en vecka eller så tills vädret tillåter en översegling till Kuba!

En reaktion på ”Port Antonio, Jamaica

1. Vi följer er!

Snart är det vår tur och just nu är det inte särskilt långt mellan båtarna i vart fall. Såg att ni träffat Pelle och Ulla… trevliga människor. 🙂
    Blue Bill klarade Matthew, oförsäkrad till råga på allt. Bara ansvar och det räcker bra. Pantaenius vägrade garantera att vi uppfyllt orkanvillkoren såvida inte båten låg i vagga eller marinan svetsade ihop stöttorna! Klart besked en vecka före hemflykt så det blev för sent att flytta båten norrut. Hjärtat i halsgroparna under en veckas tid, men nu är vi glada och 25 000 kr i ”rikare”. Eftersom vi inte är miljonärer känns det ju fint.
    Seglar till Portugal i början av juni.