Spaanse Water, Curacao

Det är hett, hett, hett på Curacao… Vi kan tänka oss att många ler lite (sarkastiskt?) därhemma och minns hur vi ständigt klagade på att vi inte klarar kylan i Sverige. Men när temperaturen pendlar mellan 30 och 35 grader i skuggan och vinden tryter då är det till och med olidligt hett för en frusen nordbo. Men alla nödvändiga jobb har blivit gjorda på Eos trots detta, bland annat hittade vi en spricka på röstjärnet till akterstaget som nu är utbytt. Ett röstjärn är något som håller masten på plats och går det sönder så faller hela masten över bord.

Mycket arbete innan nya röstjärnet kom på plats
Mycket arbete innan nya röstjärnet kom på plats

Ni ska slippa att höra om allt arbete vi gjorde medan vi låg på Curacao marina men det blev en hel del. Vi låg först fyra dagar på land och sedan fjorton dagar vid pontonbryggan innan vi tyckte vi var färdiga för ankring igen. Lite tråkigt att lämna alla nya goda vänner i hamnen. Men så är livet för en seglare.

Grillkväll med besättningarna på Amiga, Loupan och Hakuna Matata.
Grillkväll med besättningarna på Amiga, Loupan och Hakuna Matata.
Happy hour varje fredag! Pierre, ägaren, bjuder alla seglare och anställda på gratis grill!
Happy hour varje fredag! Pierre, ägaren, bjuder alla seglare och anställda på gratis grill!

Vi hann också vara turister en dag och gick till Curacao likörfabrik i Choboloba.

Provsmakning på likören. Vilken var godast? Den gula, vita, bruna eller blåa?
Provsmakning på likören. Vilken var godast? Den gula, vita, bruna eller blåa?

Vi seglade inte så långt när vi lämnade marinan. Det blev en tvåtimmarssegling till Spaanse Water där vi äntligen kunde få vårt första bad. Underbart, även om det knappt svalkar i 31 gradigt vatten, men med lite vind på det så känns det riktigt skönt. Tack och lov är att det betydligt svalare att ligga här än i marinan.

Äntligen Eos i sitt rätta element och kapten också för den delen.
Äntligen Eos i sitt rätta element och kapten också för den delen.

Med tanke på vilka länder vi tänker besöka denna vinter kan det vara läge att se till att kopiera ett antal viktiga ”dokument” som myndigheterna kan vilja ha. Det är en hel del byråkrati som gäller när man som seglare kommer till vissa stater. Men Eos är ju utrustad med en skrivare så det skulle ju inte vara några problem tänkte vi. Tills vi upptäckte att bläckpatronerna hade torkat eller om de tagit slut. Men att leta bläckpatroner till en europeisk skrivare på Curacao visade sig inte vara så lätt. Till slut stod valet mellan att leta upp någon som kunde trycka nya kopior till oss eller köpa en ny skrivare. Vi valde att köpa en ny skrivare och kom hem med en skrivare som såg exakt likadan ut som vår gamla skrivare och med bläckpatroner som såg exakt likadana ut som patronerna i vår gamla skrivare.

Hur svårt ska det behöva vara att skriva ut ett dokument och hur många skrivare behövs?
Hur svårt ska det behöva vara att skriva ut ett dokument och hur många skrivare behövs?

Så nu är vi ägare till en Canon MG 2410 som har amerikanska bläckpatroner och en Canon MG 2450 som har europeiska bläckpatroner. Och trots att patronerna ser exakt likadan ut och passar att sätta in i båda skrivarna så fungerar de bara i den skrivaren de är avsedda för.

Glada i hågen började vi printa ut nya dokument när vi efter en stund upptäckte att det fattades tre centimeter text i kanten på alla A4 papper. Det blev till att packa ihop maskinen och leta upp en ny buss in till Willemstad där vi köpt skrivaren.

Med färja till Otrabanda i Willemstad
Med färja till Otrabanda i Willemstad

Men försäljaren var inte ett dugg bättre på skrivare än vi var och trots att vi fick prova ytterligare en skrivare blev resultatet precis detsamma. Det fattades tre centimeter av A4 texten. Micke tror nu att vi måste installera nya drivrutiner till skrivaren från internet. Men hur det ska gå till är vi väldigt osäkra på. Alternativt får vi väl köra med lite ofullständiga dokument. Vår erfarenhet är att ingen egentligen tittar på noga på dokumenten bara vi har något att visa fram… Vore kanske kul att kolla.

Världens vackraste bilregistreringsskyltar?
Världens vackraste bilregistreringsskyltar?

Förutom att ägna en hel dag åt att åka fram och tillbaka till Willemstad med en skrivare så har vi varit hos myndigheterna här på Curacao för att berätta att vi förflyttat oss till ett nytt ställe med vår båt och fått erforderliga papper och stämplar på detta. Som charterturist hade vi kunnat flytta runder mellan olika boenden utan anmälningsplikt men med båt måste vi tala om exakt var vi befinner oss. Lite märkligt kan man tycka.

Först tullen, sedan immigrationen och så hamnmyndigheterna.
Först tullen, sedan immigrationen och så hamnmyndigheterna.

Vi klarade oss ju bra här på Curacao när orkanen Matthew drog förbi men bilderna från Haiti gör oss alldeles förfärade över vilka krafter det finns i naturen. Och än är orkanrisken inte över så vi blir kvar på Curacao och Aruba åtminstone till slutet av november när faran sägs vara över.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s