St Martin

Egentligen ska man klarera in i alla små nationer man kommer till, även om nationen tillhör Frankrike och således också EU. Å andra sidan känns det som om ingen bryr sig på de franska öarna och eftersom vi bara skulle stanna ett par dagar på franska St Barthélomy så beslöt vi att fuska. Vi tog en boj i den lilla vackra viken Colombier en bra bit från huvudstaden Gustavia.

Anse de Colombier från ovan
Anse de Colombier från ovan

St Barthélomy har tillhört Sverige under en kort period i historien så det kändes lite extra spännande att komma dit. Nu går det inga bussar på St Barth så det blev till att använda apostlahästarna när vi skulle vandra in till Gustavia. Det var ganska ansträngande i värmen eftersom det var så backigt men väl värt besväret.

Heja, Gustavia i sikte! Nu bär det nerför!
Heja, Gustavia i sikte! Nu bär det nerför!

Det finns små minnesmärken från Sveriges kolonialtid i Gustavia framförallt i gatunamnen, så vi knallade runt på Södra, Östra och Wästra Strandgatan bland annat och kunde se en svensk Systembolagsskylt som dessutom påstod att man kunde göra telefonbeställningar. Jo, jo jag undrar just det. Annars var det väldigt turistiskt och anpassat för folk med stor plånbok.

Ännu en "svensk" gata
Ännu en ”svensk” gata

Vi seglade vidare till St Martin som inte låg långt borta. Här är det verkligen nära mellan nationerna och vi kunde se sex små önationer samtidigt eller sju om man räknar att St Martin är en delad ö mellan Frankrike och Nederländska Antillerna.

Inget konstigt att gå över gränsen här. St Martin till höger och Sint Maarten till vänster
Inget konstigt att gå över gränsen här. St Martin till höger och Sint Maarten till vänster

Vi ankrade i Marigot Bay på den franska sidan efter goda råd från andra seglare. Här kan man nämligen klarera in gratis (på Budget marin- inte överallt) medan det kostar rätt mycket att göra det på nederländska sidan och då får man betala för ett ankringstillstånd också av någon anledning. Dessutom är Marigot Bay en väldigt vacker och bra vik att ankra i.

Vy från fortet som en gång skyddade Marigot Bay
Vy från fortet som en gång skyddade Marigot Bay

Vi har åkt buss till Philipsburg på nederländska sidan och buss till östra sidan av St Martin. Vi har också vandrat till Maho Bay för se flygplanen landa strax över huvudena på badarna. Den klassiska turistgrejen för alla seglare i alla fall. Stora skyltar varnade för att det kan vara livsfarligt att befinna sig där. Men det var det ingen som brydde sig om. Och inte heller vi.

Huka er gubbar!
Huka er gubbar!
Brovakt på Sint Maarten. Skulle det kunna vara något Micke?
Brovakt på Sint Maarten. Skulle det kunna vara något Micke?

Egentligen skulle vi seglat iväg till Bonaire redan för sex dagar sedan. Båten var stuvad, sjökojen bäddad men jag fick stora skälvan när jag kollade vädret på morgonen. Först för lite vind, sedan för mycket vind och till råga på allt regn och åska. Faktum är att alla seglare vi pratar med säger att vädret är konstig i år och att det har varit oberäkneligt i flera år tidigare. Det gör det inte lika lättseglat som vi minns det för tio år sedan.

Redo för avresa???
Redo för avresa???

Vädret verkar i alla fall på väg att stabilisera sig och om prognosen håller även i morgon bitti så bär det iväg. Vi räknar med fyra till fem dygns segling rakt sydväst till Bonaire.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s