Roseau, Dominica

Nu ska jag klaga på vädret. Det är inte så att vi fryser men vi har fått regn över oss vid ett flertal tillfällen den senaste tiden. Seglingen över till Martinique blev faktiskt en av de blötaste och tuffaste seglingarna på länge. Tur i oturen var i alla fall att jag fick min vilja igenom och att vi gav oss ut i gattet mellan St Lucia och Martinique med två rev i storen och bara focken. Micke hade lite tidigare beklagat sig över min feghet och muttrat att det hade varit roligt att få göra en riktig ”killsegling” någon gång och få lite fart på båten. Men när regnskurarna och vindbyarna drog fram över oss var det inte bara jag som var glad att vi hade så lite segel uppe. Blöta blev vi dessutom och för en gångs skull var Eos inte saltvattendränkt när vi kastade ankar utan väl avsköljd med sötvatten.

Blir du blöt Micke?

Här kom vi också ifatt en massa svenska båtar som hela tiden har befunnit sig lite norr om oss. Den mesta tiden på Martinique låg vi i St Anne. Tänk att för tio år sedan träffade vi Inger och Janne på Rosalinda just här i St Anne och tänk att vi träffade dem nu igen på samma ankring. Vi visste förstås om att de fanns där eftersom Micke de flesta morgnar rattar in 8182 på vår kortvågsradio och lyssnar på den svenska nätet i Karibien.

Kul att träffas Inger och Janne!

Men vi träffade fler svenskar och det blev en del samvaro med både gamla och nya bekantskaper och det var roligt.

Promenad en solig(!) dag med Jonas och Roger från Alma respektive Wanderlust
Grillade revben och pommes frites på menyn!

Vi låg också ankrade i Le Marin. Där var inte lika mysigt att ligga men platsen hade ändå sina fördelar eftersom det gick att uträtta en hel del nödvändiga, om än inte alltid roliga, saker. Vi fick t.ex tag på ett nytt akterankare till Eos istället för det som ”drunknade” på Tobago. Vi fick också bunkrat på oss en massa mat, vi var ju i Frankrike och affärerna var välfyllda igen! Franska baguetter, goda ostar och en dag åt vi stekt fläsk med löksås! Vilken omväxling till skumgummibröd (Mickes benämning på det skivade brödet som säljs överallt annars) och kycklinglår (inget fel på det i och för sig)!

Man möter vänner och man skiljs igen...
Man möter vänner och man skiljs igen…

En dag tog vi bussen tillsammans med Liv på Nanny för att handla solskydd till båten. Liv hade varit på turistföreningen och fått namn och plats på en affär som sålde tyg som vi båtfolk behöver. Till all lycka kunde Liv lite franska, för fransmän kan, som bekant, inte ett ord på något annat språk. Men när sedan både namnet på affären och platsen där den skulle befinna sig visade sig vara fel. Då infann sig verkligen svårigheterna! Vi irrade omkring ett bra tag i fel område och frågade folk som visserligen var hjälpsamheten personifierade, men vad hjälpte det… Till all lycka råkade vi komma förbi en dykaffär och eftersom Micke var på jakt efter ett par öronproppar så gick vi in där. Liv som är lite mer försigkommen än vad vi är lyckades charma in sig hos en försäljare som inte bara hittade rätt affär på internet utan också tog sig besväret att köra oss dit!

Nu gäller det att klara av att sy i det också...
Nu gäller det att klara av att sy i det också…

Vi blev dubbelt nöjda. Jag fick mitt tyg och Micke sina superbra öronproppar!

Om nu vädret inte var så bra på Martinique så blev det genast mycket bättre när vi seglade över till Dominica. Dock var nog detta en tillfällighet för ett frodigare klimat än här får man nog leta efter. Vi ligger nu på en boj utanför den lilla huvudstaden Roseau på södra delen av ön.

Roseau

Idag var vi på en utflykt upp till nationalparken tillsammans med ett holländskt par. Taxichauffören, som guidade oss runt, kunde det mesta om växter och natur och körde oss på vindlande vägar upp i regnskogen. Men efter en hel del sightseeing per bil fick vi prova på lite mer spännande saker. Taxichauffören visade sig vara en riktig äventyrare och drog iväg oss på en väldigt spännande simtur i en ravin där Pirates of the Caribbean har spelats in.

På väg ut ur ravinen

Sedan fick han oss att klättra på slippriga stenar upp till ett vattenfall där skyltar tydligt manade folk att inte bege sig upp. Vi hade nog lika roligt allihopa och fick bada i både kallt och varmt vatten från olika källor.

Utan minsta tvekan tog guiden oss förbi denna skylt
Upp tii vattenfallet skulle vi (fast kameran fick lämnas nedanför tyvärr)
Upp till vattenfallet skulle vi (fast kameran fick lämnas nedanför tyvärr)

Imorgon blir det en fixardag på båten innan vi fortsätter norrut i övermorgon!

2 reaktioner på ”Roseau, Dominica

1. Hej! Det gick ju riktigt bra att sy i solskyddstyget :). Var är ni nu? Vi ligger på St Barts och stannar här med besök i 10 dagar. Sedan bär det av söderut igen. Kram från Nanny 🙂

2. Hej på er båda!
    Låter som er symaskin går varm precis som vår här i Hong Kong. Är du så högljud Ann-Mari så Micke behöver öronproppar. Segla fort men säkert, kram Stina