Arguiniguin, Gran Canaria

Nu har vi det riktigt varmt och skönt! Vi kan inte klaga ett dugg på vädret. Det mesta vi har på oss är shorts och linne. Dock var vi tio dagar på Kanarieöarna innan vi tog vårt första dopp. Inne i Las Palmas marina var det definitivt inte läge att bada. Med hundratals boende i båtarna och ungefär tio toaletter behöver man inte ens gissa vad som flyter omkring i vattnet… Men nu har vi släppt förtöjningarna och äntligen hamnat på en ankring och vi har badat i 26 gradigt vatten. Så skönt!

Las Palmas marina

Vi gjorde oändliga promenader i Las Palmas. Flera timmar om dagen vandrade vi runt för att leta efter än det ena och än det andra. Och det är inte något långsamt strosande det var tal om, nej, det var full fart så svetten lackade. Först kom Micke och två steg efter kom jag som emellanåt måste småspringa för att hinna med. Det hände att folk skrattade åt oss. Men det bjuder vi på, vi får ju se till att få lite motion när vi är i land.

Ibland tog vi bussen. Här har vi varit på IKEA och Decathon och handlat...
Ibland tog vi bussen. Här har vi varit på IKEA och Decathon och handlat…
...en uppblåsbar kajak!!!
…en uppblåsbar kajak!!!

Vi har inte sett så många svenska båtar sedan vi seglade från Sverige. På varenda brygga såg vi en eller flera svenska båtar. Las Palmas är helt enkelt ett ställe där många seglare fastnar och inte bara svenskar förstås. Där är ett perfekt klimat, många båtgrannar att tillbringa tiden med, billigt att leva och inte alltför dyra resor hem till Sverige om man vill göra det. Även vi frotterade oss med svenskkolonin. I fredags var vi på Sailers Bar där vi umgicks med ett femtontal svenskar. Det blev många roliga samtal då det visade sig att vi hade träffa flera stycken av dem i Karibien för så där tio år sedan. Det är ju riktigt roligt när man plötsligt kommer underfund med det! Andra personer vi pratade med hade vi gemensamma bekanta med. Seglarvärlden är rätt liten!

Kört besök; Astrid och Jan som vi seglat mycket med och Terje som vi träffade på Moorea

En dag började jag prata med en norsk kvinna. Hon granskade mig, jag granskade henne. Ni har också seglat långt tidigare? började hon. Det visade sig att vi hade setts på Moorea i Franska Polynesien för åtta år sedan! Ja, allt detta och samtal med många andra nationaliteter har gjort att vi har varit mycket sociala i Las Palmas. Väldigt trevligt som omväxling!

Verkstad på bryggan. Micke gör en ny vindflöjel till Zigge

Vår tanke var ju inte att växa fast i Las Palmas. Dessutom närmar sig ARC-en, en atlanttävling som drar många båtar dit som tänkt segla till Karibien. Det innebär att båtar, som inte ska vara med i tävlingen, helt enkelt blir utslängda. Det gjorde oss inget eftersom vi kände oss redo för nya seglingar och nya platser.

Bad i varmt, rent vatten! Micke kollar Eos under vattenlinjen

Nu ligger vi för ankars på södra Gran Canaria utanför Arguiniguin. Imorgon är det vår tur att besök Astrid och Jan och se hur de har det på landbacken.

2 reaktioner på ”Arguiniguin, Gran Canaria

1. Å’man är avundsjuk , på klart vatten o härlig temp . Här har det varit fint sensommarväder , så man ska väl inte klaga !! Ska på Vallberga ” Open ” strax ( golf ) ha de gött !! Kram från Vallberga !!! 😀😀