Las Palmas, Kanarieöarna

Vi stannade bara sex dagar på Madeira. En alldeles för kort tid egentligen, både för att hinna gå ner i varv och för att Madeira är bedårande vackert och väl värt ett längre besök. Vi låg först några dagar i Quinta do Lorde, en marina vid ett hotell- och lägenhetsområde långt från någon tätort. Ganska trist ”konstgjort” område med bara några restauranger och en minimarket. Men vi hade lite grejor på ”att göra” listan som pockade på att göras och en annan dag tog vi bussen in till Funchal. Bara att åka buss på Madeira är ett litet äventyr, vägarna är i allmänhet smala och slingrar sig fram runt bergssidorna. Busschaufförerna har utvecklat ett system med att tuta i kurvorna för att göra mötande trafikanter medvetna om att det snart dyker upp en stor buss. Känns så där säkert…

Här går vi från Quinta do Lorde till närmsta by, det tog sin lilla tid...
Här går vi från Quinta do Lorde till närmsta by, det tog sin lilla tid…

Funchal är en väldigt vacker stad. Normalt sett är marinan där fullbelagd till bristningsgränsen. Men det är nog så att vi är ute i ganska god tid. Vi tog en chans efter några dagar och seglade dit. Vi kände oss rätt hoppfulla eftersom vi såg en tysk seglare som just gav sig iväg från marinan då vi kom fram. Vi hamnade i ett fint sällskap kan man säga! På ena sidan om oss låg båtarna Alma och Wanderlust från Sverige och på andra sidan svenska Sea Quark!

Svenska armadan!

Man kan ju inte segla till Madeira utan att gå en levadavandring. Tycker vi i alltså. Så vi letade upp turistinformationen och fick tips på en trevlig vandring. Dagen efter tog vi bussen upp till Ribeira Frio och gick en 11 km lång tur till Portela där vi tog en annan buss tillbaka. Vädret var helt perfekt, soligt och helt klart. Vi hade väl inte så höga förväntningar på ”häftigheten” i vandringen men den var rätt spektakulär. För det mesta fanns det ett enkelt staket mot stupet men pengarna hade nog inte räckt till riktigt så det fattades långa stycken. På ett ställe var staketet böjt ut över stupet, vad det nu berodde på?

Vad levador är? Jo, det är vattenkanaler som huggits in i bergen på Madeira för att leda vatten från de regniga topparna ner till odlingarna i torra områden. Och naturligtvis var det slavar som utnyttjades som arbetskraft…

Vilken utsikt!

Så har vi kommit ytterligare en bit söderut. Vi har kommit till Las Palmas på Gran Canaria. Seglingen tog två dygn och var av den rulligare sorten. Vi är dock rätt sjörullade vid det här laget och lider inte så mycket av det. Men vår gode rorsman Zigge gillade inte att vindarna ibland var starka och ibland svaga, så vi fick hela tiden hjälpa honom med att justera styrningen. Zigge har nu kommit upp på ”att göra” listan för nu ska vi slå våra kloka huvuden ihop och försöka få Zigge att inte zick-zacka fullt så mycket. För övrigt bjuder Las Palmas inte bara på den billigaste marinan vi sett på åratal utan också på mängder av intressanta marinbutiker så vi ska nog få pengarna att rulla ändå.

Havet bjöd på en guldmakrill den här gången!

2 reaktioner på ”Las Palmas, Kanarieöarna

1. Hej på er!
    Nu kan ni ta er ann LAS Palmas ”alper”, härliga vandringar. Håll i börsen och njut,vi är nu tillbaka i HK Provar Skype en dag Kram Stina o Janne

2. Hej kära syster och svåger. Hade en trevlig lördag eftermiddagen i lördags i Vallberga. Lite trädgårdsarbete och kaffe med tårta. Vädret var nästan som när mamma fylde 90. Fint med andra ord. Önskar er en fortsatt fin resa. Kramar