Madeira, Portugal

Så har vi äntligen kommit till värmen! Vi är på Madeira. Vi hade ett par fina seglingar ner längs Portugals kust och besökta Figueira da Foz och Peniche, två vackra städer med sin speciella charm i de gamla stadsdelarna.

Kakelfasad

Vi hade varmt och skönt på dagarna men med en vattentemperatur på 17 grader som lägst så var det väldigt kalla mornar innan solen gjorde sitt. Så förvånade vi blev när vattnet blev så påtagligt varmare bara vi kom en lite bit ut ifrån kusten när vi började segla mot Madeira. Trots att vi snabbt var ute på över 4000 meters djup blev vattnet genast många grader varmare och nu ligger vår Eos och badar i 25 grader! Vår gamla trasmatta som skulle kastas när vi inte längre frös om fötterna ligger nu i soptunnan på Porto Santos. Aldrig gissade vi att den skulle hänga med så länge.

Skål! Just framme på Porto Santos

Seglingen till Madeira uppskattade vi skulle ta cirka fem dagar eftersom vindarna skulle vara ganska svaga. Men prognoser är prognoser och vädret blir sällan som det sägs. I varje fall inte när väderläget är lite instabilt som det sanningen att säga nog var. Första dygnet hade vi bara helt underbar segling och Eos susade fram på ett nästan platt hav. Sedan blev seglingen inte alls lika enkel och behaglig. Vi seglade med vinden framifrån ibland och bakifrån ibland och med spirade och ospirade segel. Ganska jobbigt med ändring av segel hela tiden, ömsom fick Zigge, vindrodret, styra men när vindarna blev för svaga var det Pelle, autopiloten, som fick göra sitt. Till slut blev vi så trötta på den oberäkneliga svaga vinden så motorn fick dra oss vidare.

Micke ställer in Zigge

Med två pålitliga styrmän ombord behöver Micke och jag väldigt sällan ta rodret. Vi har fullt upp med dagliga bestyr som att se till att fisken nappar till exempel. När kycklingen och kotletterna tog slut så var det alltså dags att få fisk på kroken. Micke plockade fram nya fina krokar och bläckfiskdrag och band fast ett spö på var sida om båten. Först fick vi en fin skipjack tuna, lagom till dagens middag. När den var urtagen och filéad var det dags för nästa tonfisk att nappa.

Idag blir det tonfisk till middag igen!

Jag tyckte det kunde räcka med det och det tyckte nog Micke också men eftersom han var upptagen med att ta hem väderprognoser på kortvågsradion så tog några minuter innan han kom ut på däck. Så det hann nappa igen! Jodå, en liten fin rackare till. Så nu har vi ätit tonfisk tre dagar i rad och kan konstatera att det är en riktigt god fisk.

Blått, blått hav och delfiner på besök!

Igår kom vi fram till Porto Santos, en kal vulkanö som är en del av Madeiraarkipelagen och den första ön man kommer till från norr. Tanken var att stanna ett par dagar där men när vi kollade väderprognoserna i morse så var det endast idag det fanns segelvindar för vidare segling till Madeira. Så vi kastade loss och sitter nu i Quinta da Lordes marina på Madeira. Regnet öser ner. Ja, ni läser rätt! Men vi har i alla fall varmt!

Regn hade vi inte beställt...
Regn hade vi inte beställt…

Kan dessutom meddela att vi fick en tonfisk till idag.

5 reaktioner på ”Madeira, Portugal

1. Härligt att ni kommit till värmen. Regnet är ju bara en välsignelse om det kom. mer i lagom portioner. Efter regn kommer solsken. Här hemma har hösten börjat göra sig påmind, så vi gör som fåglarna. Vi drar söderut. Avresa på onsdag, då vi återvänder till vår LIV. Fortsatt trevlig resa och njut av friheten.