Roscoff, Frankrike

Det fina vädret blev ingen långvarig historia för oss. Vi trodde först att det berodde på att vi seglat över till England och att det var kontinenten som fick behålla värmen. Men vi hörde sedan att det var ni i Sverige som tog hem vinsten och fick ha kvar sommarvärmen lite längre. Inte så att vi missunnar er det men lite värme kunde ni väl låtit oss få behåll?

Dovers vita klippor
Dovers vita klippor

Vi seglade över till Dover i fina vindar. Vi hade räknat rätt på tidvattnet och fick en snabb segling över den hetsiga trafiksepareringsleden genom Engelska kanalen. De sista timmarna blev dock sega då vi hade kryss och mycket stark ström emot oss. I Dover fick vi plats i en marina som har en port som stänger hamnen de sex timmar då tidvattnet är som lägst. Vi kom precis innan portarna stängdes.

IMG_1434

Vi tycker det är rätt krångligt med tidvattnet. Inte nog med att vi inte kan lämna och komma in i hamnar hur som helst, det värsta är de strömmar som de orsakar. Vi seglade vidare från Dover till Brighton och trots att vi startade tidigt (rena turen att tidvattnet var så högt så att porten ut ur hamnen var öppen) så insåg vi att vi aldrig skulle komma i hamn innan mörkret. Strömmarna vänder ju sådär var sjätte timme och har man då en bit kvar till målet så går det väldigt, väldigt långsamt att segla mot strömmen och mot vinden, det är ju västvind som dominerar helt i Engelska kanalen.

Makrillen nappade i England också!
Makrillen nappade i England också!

Eftersom vindarna var väldigt svaga och havet var förvånansvärt lugnt så ankrade vi upp längs kusten bakom en liten udde. Det blev en fin natthamn och vi seglade vidare till Brighton dagen efter. Vi hade kollat upp att hamnen i Brighton inte var tidvattenberoende och vi skulle alltså kunna gå in trots att tidvattnet var som lägst. In i hamnen kom vi också just som ett busväder började tjuta i riggen. Men sedan var det stopp. Vi gick på grund. Samtidigt började motorn larma och visade att den inte tog laddning. Ett litet tag trodde vi att den skulle stanna, men det gjorde den inte som tur var och vi kom loss för egen maskin. Vi och flera andra båtar som kom in på det låga vattnet fick lägga oss och vänta, utanför andra båtar, på att få en egen plats, medan tidvattnet steg under ett par timmar.

Så ser den alltså ut Brightons berömda pir
Så ser den alltså ut Brightons berömda pir
De sista punden spenderades på puben
De sista punden spenderades på puben

Vi är glada att vi fick tillfälle att besöka England men vi vill ju söderut så fort som möjligt. Vi bestämde oss för en längre segling över en natt för att ta oss över till Frankrike. Nu blev det inte Frankrike riktigt än för vi fick en sådan angenäm segling med ostvindar när vi kom över på franska sidan. Men oj, vilka tidvattenströmmar! Vi susande fram mellan Frankrike och Alderney (en kanalö) i tio knop medan havet dansade runt omkring oss. I sjökorten varnade de för ”overfalls” och nog blev vi överfallna alltid, det virvlade och kokade av vågor överallt. Det var riktigt häftigt, men inte hade jag velat segla där i hårda västvindar!

Micke tyckte det var kul att segla mot vattenvirvlarna
Micke tyckte det var kul att segla mot vattenvirvlarna

Vi hamnade på Guernsey, en annan kanalö. Det visade sig att dessa kanalöar varken tillhör EU eller Storbritannien. Dock var det var lite osmart att vi gjort av med alla engelska punden för de dög som valuta (bredvid den egna). Å andra sidan var det osannolikt dyrt på Guernsey så vi stannade bara i marinan en natt och efter ytterligare en natt i en ankarvik seglade vi vidare till Frankrike.

Lågvatten på Guernsey
Lågvatten på Guernsey

I Brighton larmade motorn för att den inte laddade. Det har den fortsatt att göra med jämna och ojämna mellanrum efter det. Larmet kan vi stänga av och efter en stund visar den att den laddar igen. Micke har grunnat och läst i volvopapperna men utan att hitta någon förklaring mer än att det har med laddningen att göra, kanske generatorn eller något med elektroniken. Han har i alla fall konstaterat att den laddar så kanske är det en okontakt? Micke muttrar över all elektronik som gör att det inte går att felsöka själv. Nog är det för jäkligt också att vår nya fina Volvo Penta, som vi fick byta ut flera gånger innan vi fick en som fungerade, nu dessutom ska ha något fel på … ja den som det visste.

Förhoppningsvis skickas det här resebrevet från Roscoff, en stad på franska atlantkusten dit vi ska segla imorgon. Vi hade en rätt lång och jobbig segling till Frankrike igår och tar gärna lite mildare vindar i framöver. Så vi inväntar morgondagen ankrade vid en boj utanför ett mindre samhälle medan vinden lugnar sig.

P.S Vi är nu i Roscoff. Vi behövde handla… men hoppsan, det är visst 14 juli idag och Frankrikes nationaldag. Då är alla affärer stängda. Vilken dålig timing. Det får bli burkmat framöver…

Annonser

3 reaktioner på ”Roscoff, Frankrike

  1. Hej!
    Vi håller precis på att boka resa ner till er! Ska bli kul att ses igen! Ta hand om er!
    Kramar
    Mårten & Emelie

    Gilla

  2. Hej! Underbart att följa er igen! Man är själv lite på resande fot känns det som. Självklart är man lite avis på att ni kan/vågar/vill mm!

    Kan ni lägga till mig på sändlistan? Jag förstår inte hur jag lägger till min epostadress….

    Hälsningar KG

    Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s