Oostende, Belgien

Veckan som gått har bjudit på mycket omväxlande väder. Vi startade från Tyskland i kyla och sitter nu här i Belgien och svettas i bara linnen. Som de flesta känner till vid detta laget så svettas vi gärna bara vi slipper att frysa.

IMG_1410

Då vi lämnade Cuxhaven en arla morgon så var vi rustade med dubbla långkalsonger (Micke alltså, jag hade bara ett par), långbyxor, tre tröjor, rejäla sjöställ, mössa och vantar och så en flytväst ovanpå det. Okej, man slipper frysa, så mycket i alla fall, men nackdelen är att man svårligen kan röra sig i denna mundering. Besvärligaste momentet inträffar när man måste gå på toaletten. Alla som varit inne på en toalett i en liten segelbåt vet att golvutrymmet är väldigt litet, i vår ungefär 50×50 cm. Så hela proceduren med att ta av sig kläderna får alltså ske utanför toaletten och detta medan båten hela tiden rör sig och kränger. När man har lyckats få ner alla benkläder till knäna så gäller det att ta sig in på toaletten utan att ramla, utföra vad man behöver, spola, vilket i sig är lite av en procedur, ta sig ut från toaletten med alla kläderna i knähöjd och så få på sig allt igen. Pust! Men det var då det nu är det tack och lov shorts och linne som gäller alltså.

Så var det dags igen...
Så var det dags igen…

Livet är väldigt olika i en liten båt till sjöss. Ibland fantastiskt fin segling då allt fungerar och vi bara njuter. Andra stunder så blir vinden för svag och det blir gungigt och obekvämt, storseglet slår och smäller och driver dåligt. Efter en fin dag till segel från Cuxhaven fick vi sätta igång motorn för att fortsätta seglingen till Nederländerna. Natten blev ganska mörk med en måne som tidigt gick ner. Vi har en AIS där vi kan se den stora fartygstrafiken och de oss. Tyvärr visade det sig att inte så många fritidsbåtar och fiskebåtar har AIS-er. Vår nya radar visade sig vara ett riktigt bra köp som sladdlöst överför bilden till en IPAD eller till Mickes Iphone. Så vi satt i mörka natten med Iphonen och lokaliserade lanternor till radarekon och kunde se var båtarna befann sig och hur de rörde sig. Riktigt häftigt blev det när vi gick förbi sjömärken som fanns utmärkta på sjökortet men som inte var ljussatta. Jag lyste med en stark ficklampa ut mot ”radarekot” och ryggade nästan baklänges när sjömärket reflekterades mot mig. På ett gammalt sjökort kan man aldrig hundraprocentigt lita på att sjömärken inte har flyttats på men ett radareko kan man lita!

Scheweningen i Nederländerna
Scheweningen i Nederländerna
Sightseeingturen gick om intet då Micke behövde fixa gasolproblem istället
Sightseeingturen gick om intet då Micke behövde fixa gasolproblem istället

Vi har besökt tre hamnar i Nederländerna och har nu hamnat i Oostende i Belgien.

Utanför Rotterdam fick vi kalla upp sjötrafikövervakningen och få tillstånd för att segla förbi den livligt trafikerade infarten
Utanför Rotterdam fick vi kalla upp sjötrafikövervakningen och få tillstånd för att segla förbi den livligt trafikerade infarten

Priserna på mat och hamnavgifter har stadigt ökat ju längre söderut vi kommit. Vet ni hur billigt det är i Sverige egentligen? Vi har minskat på matkostnaderna genom att fiska i alla fall. Makrillar hugger som bara den när vi kastar i vår rostiga krok och seglar i fyra-fem knop. De är inte stora, men många. Så vi har ätit makrill två seglingsdagar både till lunch och middag. Vad går upp emot en nyfångad stekt makrill!

Nystekt makrill på knäckebröd
Nystekt makrill på knäckebröd

Imorgon fortsätter vi mot Engelska kanalen, men vi har fortfarande inte bestämt om det blir franska eller engelska sidan, eller kanske båda!

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s